Kodak va ser una companyia molt coneguda per les seves pel·lícules i càmeres fotogràfiques, ja que era la líder de la indústria fotogràfica.

Fundada el 1892, va inventar el rodet de paper substituint així les vetustes plaques de vidre de les càmeres fotogràfiques.

Kodak es va fer famosa amb el seu lema “tu prem el botó que nosaltres ens encarreguem de la resta”, i de fet el 1990 se’n va dir que era una de les 5 marques més valuoses del món.

Uns anys abans, el 1975, un enginyer de la companyia anomenat Steve Sasson, va inventar la primera càmera fotogràfica digital, i es diu que quan va presentar la seva novetat a la direcció de l’empresa, la resposta va ser una cosa així com “està bé però no ho diguis a ningú”.

Kodak no va invertir en la càmera digital en creure que si ho feia, canibalitzaria la seva principal activitat econòmica que era vendre pel·lícules, revelar els negatius i imprimir les imatges, negoci que era molt rendible en aquells moments.

No va veure el caràcter disruptiu de la fotografia digital, sinó que per contra la va considerar com la seva enemiga i quan per fi Kodak va entrar l’any 1992 al mercat de les càmeres digitals, ja era tard i va ser així com la companyia de referència a la indústria fotogràfica va anar perdent pistonada fins que va presentar l’any 2012 un expedient de fallida.

Kodak es dedica ara majoritàriament a fabricar i vendre impressores, càmeres, projectors portàtils, televisions, etc.

Però què va passar per arribar a aquest trist final?

Doncs que Kodak es va aferrar al que sabia fer, igual que havia fet tota la vida i a més no va veure que el futur no estava en la impressió de les fotografies, sinó en visualitzar-les a les pantalles, no va fer la revolució digital quan tocava i tampoc no es va diversificar, com Fujifilm, el seu gran rival.

Quan els clients van deixar d’imprimir les fotografies i van començar a compartir-les per internet, que va ser en aquell mateix moment que les càmeres es van fusionar amb els telèfons mòbils, Kodak no va reaccionar, no es va transformar digitalment usant la tecnologia digital per transformar els seus productes i serveis, l´experiència del client o el funcionament intern de lempresa.

I quan va voler adonar-se’n, ja era tard, massa tard.

Kodak és l’únic exemple de fracàs en no voler transformar-se digitalment? … doncs no, com veurem quan analitzem el cas Blockbuster/Netflix o la cadena de llibreries Borders/Amazon.